woensdag 2 april 2014

Wat versta ik onder ‘Open Design’

Al een tijdje verbaast het mij hoe snel alles om mij heen beweegt. Hoe snel de maatschappij zich heeft ontwikkeld hoe alles wordt geproduceerd en geconsumeerd. Bijvoorbeeld je mobieltje, het is zo vreemd nog niet dat je mobieltje een tweejarig bestaan heeft. Terwijl in mijn tijd zeg maar 13 jaar geleden ik nog een respectievelijk kleine mobieltje (laten we eerlijk zijn destijds was het hoe kleiner hoe fijner, nu is het hoe groter hoe fijner…snap jij het nog?) van het merk ‘Nokia’ die ik zeker wel 5 jaar heb gehad. Nu is het de trend dat je om de twee jaar (vaak zo aan het einde van je abonnement) je één van de nieuwste modellen aanschaft met weer een twee jarig abonnement.

Voordat ik aan de opleiding ‘Docent beeldende Kunst en Vormgeving’ ben begonnen aan de ‘Willem de Kooning Academie’ wist ik niets meer dan zakenreizen aanbieden aan grote bedrijven. Mijn wereld bestond uit contact met zakenreizigers, codes en een ‘Microsoft’ pakket. Als ik nooit was begonnen aan de opleiding dan kan ik wedden dat ik nooit in aanmerking zou zijn gekomen met bijvoorbeeld een ‘smartboard’, of het presentatie programma Prezi. Nu sta ik zelfs oog in oog met een 3D printer. Voor mij was een 3D printer iets voor de wetenschap of voor mijn weten voor de ‘‘echte lab geeks’’, een printer waar ik kennis van zou nemen via ‘Youtube’ , de krant of tv. Door de snelle veranderingen die wij doormaken kunnen zelfs ‘jij’ en ik via internet gebruik maken van een 3D printer. Het internet, wat voor mij ook ineens in het leven is gekomen en is uitgegroeid naar iets onmisbaars. Het internet bied jouw en mij de mogelijkheden die ‘letterlijk’ oneindig zijn. Samen met het internet en een beetje creativiteit kan je nu je eigen meubels, kantoor artikelen, lamp, vaas, puzzel, kunstwerk, oorbellen en zo nog wel meer nodige producten ontwerpen en maken. Naast de zogenoemde nodige producten merk ik al snel dat er voor mijn gevoel ook veel onnodige producten worden gemaakt. Hoe zit het met de producten die door jezelf zijn ontworpen en gemaakt, wat doe je er mee? Je gebruikt het, geeft het cadeau of verkoop je het?

En nu komen we op het punt van wat doen we met alle gemaakte producten op onze planeet?

Wat gebeurt er allemaal met deze producten? Wat gebeurt er met deze producten als zij stuk zijn? Denk dan aan je wasmachine, tv, Ipad, je telefoon. Wat gebeurt er eigenlijk met al dat ‘afval’? Afval die wij produceren, door nieuwe trends.Wat is dan dat 'Open Design'?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten